Sing Halleluja!

I tonåren tyckte jag att det var märkligt att man kunde spendera mycket pengar på en musikanläggning.
Det var innan jag hade jämfört vilken skillnad det var mellan olika system, och framför allt vilken låg nivå folk hade på sin stereo i allmänhet.

Det var inte alltid pengarna som avgjorde, utan vad man kombinerade och hur man placerade och en ofantligt massa detaljer som alla spelade roll för hur bra upplevelser som kunde förmedlas. Där och då, fast jag inte var medveten om det, startade en "jakt" på hur bra ljudåtergivning man kan åstadkomma. Idag känns det som om jag i min anläggning är väldigt nära "sanningen".

Lika bra att ta det från början. Nej, en bra anläggning behöver inte alltid låta bra! Den bättre anläggningen är som ett större förstoringsglas och man "ser" desto fler detaljer, samtidigt som allt runt omkring måste hålla bättre klass. När allt stämmer, låter allt helt enkelt mer "rätt". Det kan dock vara en lång väg dit, och man bör redan från början förse sig med en stor dos tålamod.

Att en bättre (oftast mer kostsam) sak kan låta sämre än den enklare kan vara svårt att förstå. Olika kombinationer är olika lyckade. Åt dessa saker har jag ägnat många år för att begripa vad som gör vad, och lär mig fortfarande. Allt måste göras rättvisa.

Efter många uppgraderingar till en nivå som för de flesta anses nästan på gränsen till "galenskap", så känner jag att visst finns det fortfarande utrymme för förbättringar, men nu är man mycket nära själva materialet man spelar.

De flesta har lite personliga preferenser och hur de vill ha sitt "ljud". För egen del har jag de senaste tjugo åren varit ute efter ett "fullfrekvens ljud". D v s att kunna återge allt från den verkliga botten till toppen och att det ska låta musikaliskt Jag har länge kört med REL subbas som har en mycket god förmåga att integrera. Magin försvinner om basen spelar för sig själv, så samspelet är det viktigaste. Får man med botten så blir övriga register också bättre. Jag använder mig nu av deras referensmodell som bara "smälter in" och tillför det som fattas.

Stor möda har även lagts på rumsförbättrande åtgärder. Själva utrustningen är stående i Skilfingbänk där varje hyllplan är fjäderisolerad från varann och ställda på deras träkoner allt för att hindra vibrationer att ta sig både in och ut. Underlaget gör stor skillnad kan jag lova!
Strömmen är renad och med en direktkabel (skärmad) från proppskåpet.

Den stora uppgraderingen skedde med byte till amerikanskbyggda Martin Logans enda rena elektrostat, CLX Art. Till skillnad från deras övriga modeller är de inte kombinerad med dynamisk bas. Det är ändå gjort med REL-basen. Tidningen Absolute Sound gjorde förresten en "budgetversion" med Martin Logan Montis och REL R528SE och utsåg kombinationen till årets högtalare.
CLX, klarar sig långt på egen hand då deras egna bas är den mest högkvalitativa man kan hitta, men jag vill inte vara i avsaknad av det sista stödet i botten som finns med på inspelningarna. Det ger en helt annan "helhet".

Elektrostat kan beskrivas som den snabbaste av högtalartekniker. Själva membranet är 0.0005 mm tjockt, lättare än luften den flyttar och består av en plastfilm som är elektriskt ledande och sätts i fart med hjälp av ofarlig högspänning, Panelen strålar framåt och bakåt och den har ingen låda som inverkar på ljudet. CLX är väl närmare 80-tummare per högtalare! Den stora ytan gör att inget känns ansträngt.

De är känsliga för placering, men samtidigt den högtalartyp som påverkas minst av rummet. Dess sido- golv och takreflexer blir så svaga jämfört med en traditionell högtalare, så rummet i sig har minimal påverkan. Detta i sig gjorde att jag kunde ta bort lite av ljuddämpning jag hade innan.

En annan egenhet är att elektrostatpanelen i sig inte har något delningsfilter och att hela ytan återger allt i "fullrange", så långt ner de bemästrar i frekvens. Det blir då inga fasfel eller något som inverkar på musiksignalen. Enda filtret är mellan panel och basdelen, så det känsliga mellanregistret och uppåt är alltså helt "orört".

Till skillnad från elektrostaterna med dynamisk bas, så är CLX en verklig utmaning för alla förstärkare att göra rättvisa. De blir helt enkelt rätt trista och odynamiska om man inte har rätt stöd i elektroniken. Valet blev elektronik från svenska Bladelius, där referens för -och effektsteget är hypersnabbt, högupplöst och med full kontroll. Har sedan tidigare en spelare som också är konstruerad av samma firma, och kombinerat med referensmediaspelaren Mimer från Bladelius. Den är enda High End-maskinen som t ex har streamingtjänsten "Wimp HiFi" och så mycket mer. Då får man in all musik med CD-kvalitet okomprimerat, men maskinen bemästrar upp till 32 bit musik. Sedan har jag en trotjänare i en stabil Thorens skivspelare och lite mer smått och gott inkopplat.

Att sitta ner och lyssna på denna kombination, med en bra inspelning oavsett genre är en upplevelse jag aldrig tidigare upplevt. Då har man ändå vandrat runt på alla High End mässor och lyssnat på betydligt dyrare system. Det blir så mycket vekligare och man hamnar så mycket mer "in i" musiken.

Alla bitar är på plats. Det är ju så här inspelningen är känner man. Man får på sätt och vis facit på hur artister verkligen låter på inspelningen får man tillägga. Elvis, John Lennon, Johnny Cash, Kurt Cobain och Pavarotti är i högsta grad levande igen.

Trots att detta är mer mikrodetaljer och mer dynamiskt än något jag hört så får man ett lugn över sig. Har man suttit i lugn och ro med slutna ögon en längre stund så känns hela kroppen helt avslappnad som om man fått en helkroppsmassage. - Helt fantastiskt! Kanske skulle kunna ha anläggningen som hälsostudio? Bara efter några minuter har pulsen gått ner, ändå är det samtidigt mer spännande än alla andra musikupplevelser. Man blir "ett" med sina öron. För sin inre syn målas artisterna upp i ljudbilden så precist som det bara går, med mycket stor skärpa i både bredd, höjd och djup. Gåshud får man ju när något man upplever är extra bra. Med denna anläggning är det mer regel än undantag!

Jag kan bara utbrista: - Sing Halleluja! Drömmen blev sann!

Av Martin Niklasson

Gilla oss på

Nyhet!

Rega Planar 6
Regas Planar 6 är försedd med en ny separat strömförsörjningsbox kallad NEO PSU.
Den har samma digitala processor som dess 24 Volts motor och är fabrikskalibrerad så att inte vibrationer ska upps
Läs mer...

Nyhetsbrev:

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev, om du vill hålla dig uppdaterad om vad som händer hos oss samt allmänt om HiFi & Hembio.
Läs mer...

Acoustic Energy AE1 Active

Klassiska AE1 har i över 30 års tid varit en milstolpe hur b

Pris: 11990:-
Läs mer...

Elac BS192

READY...JET...GO!
Elac´s 190-serie är den naturl

Pris: 7990:-
Läs mer...

Dynaudio Focus XD 20

"Fullvuxna"högtalare, d v s imponerande bas för storleken, 2

Pris: 49990:-
Läs mer...

Wharfedale Diamond-9.5

Årets högtalare i prisklassen 2006 i HiFi & Musik.
Pris: 3990:-
Läs mer...